Showing posts with label emo3 elmo. Show all posts
Showing posts with label emo3 elmo. Show all posts

Friday, September 20, 2013

sentuhan ajaib

bismillah...

begitu mudah air mata menitis tatkala jari jemari menaip bait2 kata..
sedangkan ia hanya perbualan biasa..
bertanyakan siapa dan bagaimana penerusan dapat berlaku..
tetapi begitu mudah hati ini tersentuh..

mungkin kerana hati ini terlalu kepingin menerima sentuhan..
kerana hati ini begitu rindukan dakapan ukhwah..
kerana hati ini begitu kering dan gersang dari bait2 ajaib seorang murabbi..

sudah lebih 4 bulan berada di daerah baru..
tetapi belum ku ketemui keluarga baru..
yang utama ia salahku kerana tidak bersungguh2 berusaha mencari..

moga diri tidak lagi sendiri..
tidak lagi sepi..
moga akhirnya kutemui akhawat yang kucintai..
Allahumma amin.

Alhamdulillah.

Monday, July 22, 2013

aku cemburu.

bismillah.

sedih, pilu jujurnya cemburu memenuhi ruang jiwa melihat mereka.. sibuk kesana kemari dengan program DnT.

ya aku cemburu. mereka memburu pahala dengan DnT. mereka memburu pahala dengan amal ibadah. mereka sibuk dengan program sana sini. mereka sibuk membina diri dan masyarakat sekeliling.

aku.. sibuk dengan urusan duniawi. berulang alik... hospital dan rumah... siang dan malam... tarikh dan masa... weekdays dan weekends... bagai repetition yang tidak lagi dapat dibezakan.. aku cemburu.

yang dikejar specialist di sana, consultant di sini, MO dan HO,
yang dikejar mencari pesakit utk ditanya tentang penyakit,
yang dikejar tutorial dan bedside teaching,
yang dikejar prosedur dan pesakit dgn good clinical findings.

bila pesakit dah meninggal, oh ada post mortem tak?
bila pesakit mengadu sakit, oh ada physical findings tak?
bila pesakit masuk wad, oh nak kena insert branula atau ambil darah tak?

eh. ini manusia atau robot.? tiada perasaankah?
yang dikejar cuma utk memenuhi logbook.
yang dikejar cuma utk lulus exam.
sedangkan hakikat y terbaring itu manusia. insan.
bukan patung mainan, bukan alatan untuk dibaiki.

itu tentang aku dan hospital. belum lagi tentang aku dan insan2 bergelar keluarga...

bagaikan munafik dirasakan diri.
berjanji tetapi tidak menepati.
membiarkan yang menanti terus menanti.
lebih sibuk mencari alasan dari sibuk mencari peluang utk pulang.
sibuk dikatakan extra sibuk.
sedang sibuk itu sebenarnya sibuk mengejar tilam dan bantal.

what kind of life actually was waiting for me ahead? where this journey leads me to? ini baru medical school, belum bekerja. ya, aku masih pelajar, belum bekerja sbg seorang doktor. yang dikatakan 100% berbeza dgn zaman belajar. kuatkah aku?

entah berapa kali mengingatkan diri.

"la yukallifullahu nafsan illa wus'aha". Al-Baqarah :286.

'Allah tidak membebani seseorang hambaNya melainkan sesuai dengan kemampuannya'.

almost always reminding myself. but most of the time i always forgot. aku perlu kuat. menahan diri dari jatuh. menahan diri dari tersungkur. jujurnya aku lemah. tapi demiNya aku harus kuat.

to those who think they are alone,, never think so.. there's always extremely great reason why Allah send us where we are right now. believe that.

'kenapa diorang boleh ada banyak masa?'
'kenapa diorang boleh join macam2 program?'
'kenapa aku tercampak kat sini sorang2?'
'kenapa tak ada siapa kisah pasal aku?'
'macam mana aku nak kuat kalau takda program?'

kenapa,,, macam mana,, and thousand more of those words.

tak yakin dengan Dia? tak yakin dengan takdirNya?

dear me and those in similar situation,,,,
jangan biarkan dirimu umpama lobak dan telur yang berubah keadaannya bila direndam dalam air panas tetapi jadilah seperti serbuk kopi yang merubah air panas menjadi air kopi panas. uuu. ^_^

jangan menunggu bulan jatuh ke riba, tetapi berusahalah untuk ke bulan. 

conclusion: jangan mengharap keadaan sekeliling menjadi suitable condition for our iman to grow, tapi jadilah catalyst yang merubah diri sendiri dan sekeliling menjadi lebih baik.... find your way.. cari masa.. cari peluang.. cari ilmu itu.. cari, cari dan cari. 


"Apakah kamu menyangka bahawa kamu akan dibiarkan dengan hanya berkata 'Kami telah beriman' sedangkan kamu belum diuji?"  Al-Ankabut: 2

Astaghfirullah. Astaghfirullah. Astaghfirullah.... and never forget to say Alhamdulillah for nikmat Iman dan Islam y masih ada walau Iman itu sifatnya turun dan naik. Allahu Akhbar.

 this was in 2nd year i think.. 2010.
now, just a few more steps. biiznillah. 

Alhamdulillah 'ala kulli hal. Ramadhan Kareem.

Saturday, April 20, 2013

ringkas tp itu fakta.


bismillah....

i think i have this fear of getting too close with people.
akn ade je y buat sy terfikir kenapa org ni nk dkt/rpt dgn aku?
dan sy akn sering memikirkan kelemahan2 sy y membuatkn org distance dgn sy.
eventually, i'll draw a line btween me n the person.. supaya sy tak kecewa bila org tu sedar akn kelemahan sy dan meninggalkn sy.
ok agk pathetic dan klaka di situ.
kbai.

Saturday, February 16, 2013

ortho's done. it's 4th year final exam. O_O

bismillah..

uhuk2.. orthopaedics posting is DONE.. and i could say i kinda attracted to ortho... BUT the saying 'ortho does not require strength' is a LIE. i refuse to elaborate. -..-

therefore although i like ortho, high chances it will not be included in my list.

actually, there's one incident during the 1st week (ke 2nd week?) that bring me goosebumps every time i think of it.. it left me a great scar that i can't even look back at the slides and repair the damage i done. urgh. SERIOUSLY, it my fault. not the one that scold me, not anyone else. it my fault. only me. but the one that have to bare the consequences is my groupmates..  uhuhu pity them. I'M SO SORRY GUYS. it's difficult to make u guys understand but truly, i cant.

anyway, after 2 weeks of study week plus CNY holiday, now... there's only one day left before the end of semester 2 year 4 examination start.. uhuk. im scared. i don't think i'm well prepared. T_T but bismillah... may Allah ease our path and ease everything that come across.. moga kami, 31 orang pelajar perubatan tahun 4 MD UKM aucms. lulus semuanya dan meneruskan perjalanan ke tahun 5 dengan jayanya. amin.

alhamdulillah 'ala kulli hal.

Wednesday, December 19, 2012

no longer my own pace

bismillah... 

baru 2 minggu aku memulakan posting di department baru iaitu orthopaedic department. berbanding dengan paediatric posting, terlalu banyak yang aku belajar (dan perlu di revise) walau baru 2 minggu berada di posting ini. 

Allah, Allah, Allah. aku merasakan the pace is too fast. yes, its TOO fast. 

jika dibanding paediatric posting, sehingga minggu kelapan, aku masih confius, rasa byk masa terhabis dgn clerk patient, main dgn the kids.. tapi dlm posting ni, hanya dalam jangka masa 2 minggu ini seperti TERLALU banyak topik y perlu aku cover sblm clerk patient, examine patient. especially ANATOMY.! lectures terlalu banyak, bedside teaching terlalu banyak smpai aku rasa banyak ilmu y slip through my mind compare apa y melekat dalam otak. bila balik untuk revise, aku merasakan banyak y aku miss untuk catat apa y perlu di revise. 

tidak. aku tidak menyalahkan specialists kerana hal ini malah aku SANGAT berterima kasih kerana byk masa diluangkan utk mengajar kami. 

tetapi kesalahan terletak pada bahu aku sendiri. ya, aku terlalu berada di comfort zone sebelum ini. segalanya aku katakan ingin mengikut pace sendiri. 'even if its a change, i want to follow my own pace'.

now, I admit this is the moment when I agree to the dear Dr which I previously said to him that 'I insist of following my own pace'. 

a piece of advice to myself: 

if the pace is too fast, walk fast.! 
complaining will not solve the problem. 
giving up will not solve the problem. 
slowing down your pace would NEVER solve the problem.

obstacles are mean to be overcome. it is a stepping stone to be on the next level. 

peristiwa semalam menyedarkan aku, 

its time to wake up. i'm already in the last posting of this 2nd semester. which mean after i finish my end of semester exam, and insyaAllah pass my exam, i'm a 5th year student already. n by Allah's will, by 2014 i'm a doctor already. its no longer time to jokes around or hide behind the bushes. its time to get serious. by Allah's will, i'm going to help people, cure them, treat them, improve their quality of life and of course not doing any harm to them. 

now, let's look things at the bright side. its time to toughen myself. mentally, spiritually and physically.

Biar beribu parut luka menghiris kalbu
Hanya keikhlasan cinta menjadi penawar
Sekalipun diriku terbuang di mata insan
Engkau Maha Mengerti kekalnya cinta ku ini
izinkan aku meniti dihamparan cintaMu.. _unic_

cinta pada ayah ibu membuatkan aku memilih jalan ini. cinta padaMu membuatkanku terus meniti. permudahkanlah jalan ini.. Rabbi yusahhil.


alhamdulillah 'ala kulli hal wa ni'mah.

Saturday, October 20, 2012

Paediatric Posting

Bismilahirrahmanirrahim.
Dengan nama Allah y Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Alhamdulillah thummal hamdulillah i passed all of last semester postings. psychiatry, otorhinolaryngology, ophthalmology and anaesthesiology. quite blur for most of the time there (in Taiping Hospital) but alhamdulillah i survive the postings.

now, current posting is: paediatric posting!
in KULIM hospital..

i should say paediatric posting is one of the postings that i anticipate after surgery posting. KENAPA??? coz originally i wanna be a PAEDIATRIC SURGEON.

ok actually its one of the long list of career i'm looking forward to.. 1st general surgeon, 2nd paediatric, 3rd paediatric surgeon. and the 4th one emergency medicine. ;)

but anyway... here come the gist of the story which is the sad part of the story. T_T

KENAPA.. KENAPA.. KENAPA...
kenapa i lost my semangat to be BERSEMANGAT in this posting?? (ok ayat brazil.ignore.)

WHEN I'M SUPPOSE TO BE EXCITED, THRILLED AND LOOKING FORWARD FOR IT EVERYDAY LIKE I DID BACK IN SURGERY POSTING??? why??

kt rumah malas study, kat ward pon malas clerk patients. what's happening to me?
where's the spirit Muhsina???? ~_~

BUT... (here come the excuses.. @_@)
1.the posting is so tough. many things to study, to handle cranky babies and infants, examinations and assessment skills to be brush up and many others...
2.the specialists are garang. (positively said they are professional. professional healthcare personnel that expect us to be one. starting from now!)
3. i can't take the supervisor. (REASON? mls cite. tu mengumpat namenye!)
3. and last but not least... I'm LAZY. (yes, that's it. THAT'S the real reason behind all this cranky attitude.

ok enough with ALL this nonsense LAH!

"la yukallifullahu nafsan illa wus'aha..."
'Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kemampuannya'

"Allah does not charge a soul except [with that within] its capacity."

Al-Baqarah: 286

see????????
what's there to complaint maaaa??? He mention it in His Holy Qur'an already. He KNOW that we can handle the situation given to us, that's why he give it. 

Dia Maha Pengasih lg Maha Penyayang kan. Maha means the utmost superior power beyond EVERYTHING! so Maha Pengasih and Maha Penyayang means NO ONE lg syangkan kita dari DIA. sooo... SMILE!

SMILE and face this road as it is already written for us to take it. NOT anyone else. BELIEVE!


alhamdulillah thummal hamdulillah. 

*FIGHTING!!!!!!!!!!! score A for paeds n ortho postings.. amin. insyaAllah!. :)

p/s: sorry for all the jumble mumble of broken english n bahasa pasar together with all the short forms. 

Tuesday, September 11, 2012

September 11th


bismillah....

Sep 11th.. igt peristiwa itu? 2 bangunan berkembar diruntuhkan, dan dikatakan penjenayah yang diSYAKI (bukan disabit dgn kesalahan itu) adalah seorg Muslim. dan sejak itu Islam dilabel sebagai pengganas. tentera Amerika membunuh beratus ribu, bahkan jutaan Muslim di seantero dunia. dengan alasan 'menjaga' keamanan, mencari 'penjenayah', membunuh suspek y 'disyaki', 'mengawal' keadaan dan sebagainya.
undang2 mana y menyatakan bila anda disyaki, maka ANDALAH penjenayahnya? undang2 dunia mana pula y mengatakan bila ada y disyaki, insan lain y tidak berdosa boleh dibunuh?

saya tidak belajar undang2 tapi melalui pemikiran logik, apa yang menyebabkan bila manusia berperang mempertahankan tanah airnya dari dihancurkan pihak luar, dikatakan extremist? dikatakan pengganas?
apa hak y dipegang oleh manusia luar y dikatakan 'penjaga' keamanan itu ada utk datang ke tanah org lain dan melakukan pembunuhan kanak2 dan org tua, merogol gadis2 dan wanita, mengaibkan mayat2 "pemberontak' dgn alasan menjaga keamanan? undang2 dunia mana itu? planet mana? marikh?

bukti sudah ada, nk gambar? video? saksi2? semua ada, semua maklumat ada. mana tindakannya?? mana mahkamah dunia y dikatakan menjaga keamanan dunia? ini bukan masalah Islam, ini masalah perabadan, masalah hak asasi manusia. bolehkah manusia lain memegang kunci utk kehidupan org lain? dipagar, ditembok sekeliling kota, dihalang keluar dari negeri sendiri. apa itu semua? apa y menjustifikasikan perbuatan itu adalah sesuatu y betul? siapa y menentukannya? anda? negara2 kroni anda? negara2 y ekonominya disokong anda?

bagaimana dengan manusia2 y lain? anda merasa kita tidak terlibat? itu negara mereka? itu tanggungjawab mereka? biarkan si luncai terjun dgn labu2nya? kita tidak ada kaitan, kita jauh dr mereka. begitu?
bagaimana pula andai apa y berlaku di sana berlaku di negara kita? seronok bila tiada siapa y menolong? seronok bila kita ditindas tanpa keadilan? seronok? fikirkan. dengan hati dan akal fikiran y waras. tiada batasan agama, bangsa, umur atau jantina y mengatakan anda tidak boleh berhenti sejenak dan berfikir tentang mereka.

apa boleh kita yang tiada kudrat tenaga, tiada masa, tiada keberanian dan sebagainya untuk bantu mereka? doakan mereka, hulurkan bantuan kewangan, sebarkan mengenai mereka. agar satu dunia tahu. y kita PEDULI. agar satu dunia bergabung, menentang kezaliman, menentang ketidakwarasan pemikiran manusia2 berhati batu, menentang penafian hak asasi y berlaku.

*agar Dia tahu (y sememangnya Maha Mengetahui). akan usaha kita. insyaAllah.


alhamdulillah...

Saturday, February 11, 2012

aku cinta kamu kerana Allah

bismillah....

tidak ada satu perkara pun y berlaku di dunia ini secara kebetulan. Allah tak bagi kita saje2 penat, Allah tak bagi kita saje2 sedih, Allah tak bagi kita saje2 jatuh cinta, Allah tak bagi kita saje2 je sakit, Allah tak bagi kita saje2 je lalai, Allah tak bagi kita saje2 je fail exam..

semua y berlaku tak pernah berlaku hanya kerana Allah saje2, suke2 je nak bg.(ape kau igt Allah xde keje.? -_-" astaghfirullah)...

setiap perkara y berlaku PASTI ada 'ibrah(pengajaran) disebaliknya. cuma kita ni sebagai manusia, tgk mcm mna cara kita menilai situasi tu.

khusnuzon(bersangka baik)lah dgn Allah. Allah takkan bagi kt kita something y kita tak boleh handle! Allah tau kita boleh handle the situation, sbb tu Dia bg.

"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya" (Al-Baqarah : 286)

see, Allah trust us but why didn't we trust in ourself? why didn't we trust in Him? :'(

astaghfirullah..

*masalah takkan selesai if mengharapkan org lain menyelesaikannya. Yes other people can help but the major help will ALWAYS be coming from urself*

aku cinta dan sayang kamu kerana Allah. T_T

alhamdulillah....

Tuesday, January 17, 2012

jgn izinkan aku andai aku belum bersedia... :'(

bismillah....

lately i keep on having this rows of dreams.. yes, AGAIN! the setting of the dreams r quite differ from one another but the main gist is still the same... oh.. what is all this... i thought it's all over after the rows of dreams before. but now, its happening again! oh Allah.. what is it that You e trying to tell me... :'(

Ya Allah,
Andai masanya belum tiba,
Jangan izinkan aku untuk jatuh cinta,
Aku memohon agar Kau tunjukkan jalan,
Agar Kau tunjukkan aku tuntutun yang perlu aku lakukan,
Jauhkanlah aku daripada kemaksiatan,
Jauhkanlah aku daripada perkara yang tidak dapat memberi manfaat,
Dan jauhkan aku daripada perkara yang Engkau murkai,
Agar aku dapat menjaga diri.

Ya Allah,
Jika aku jatuh cinta,
Izinkanlah aku menyentuh hati seseorang yang hatinya tertaut pada-Mu,
Jadikanlah aku yang mencintainya kerana agama yang ada padanya,
Jika dia hilangkan agama yang ada dalam dirinya,
Maka hilanglah cintaku padanya,
Sesungguhnya, cinta yang suci itu tidak buta.

Ya Allah,
Dan jika dia mencintai aku,
Biarkanlah dia mencintai aku kerana agama itu juga,
Asalkan dia tidak lebihkan cinta kepadaku melebihi cinta kepadaMu,
Supaya cinta itu bersemi di lembayung keredhaan-Mu,
Kerna dari situ lahirlah rahmah dan mawaddah dalam rumahtangga.

Ya Allah,
Jika ini bukan masanya,
Jika ini belum saatnya,
Dan jika Kau tahu kami belum bersedia,
Selamatkan kami,
Jarakkan kami,
Pisahkan kami,
Agar kami jauh dari khilaf yang merosak izzah dan iffah,
Agar kami tak mengundang murka-MU,
Agar kami dapat lebih menjaga hati,
Agar hati menjadi yang diredhai ilahi.

Ya Allah,
Andai dia bukan untuk ku,
Andai dia bukan jodohku,
Maka berilah ganti yang lebih baik buatnya,
Berikanlah dia insan yang benar benar terbaik buat kehidupannya,
Insan yang benar-benar mampu memimpinnya ke syurga-Mu,
Dan bantulah aku untuk memperbaiki diriku,
Agar aku kukuh dalam mencari cinta-Mu.

Ameen..

- Artikel iluvislam.com

alhamdulillah. aku mahu bebas dari maksiat. berkawan biar seribu, but bercinta hanya pada y satu. iaitu cinta y halal.

the reason im posting this 12.12.12 is to tell that im no longer hoping for that impian to become true n im going to continue strive for what im suppose to achieve..

if it really going to come true. it WILL be. coz Allah have mention 'kun, fayakun'... if He say "jadi!" maka that thing definitely going to happen..

if its NOT, so it be.... 12.12.12 is just a date.

alhamdulillah thummal hamdulillah... :')

Thursday, November 24, 2011

tak fahamlah!!

bismillah....

sekarang dah minggu ke 4 JKM posting di tanjung karang, kuala selangor. one word to describe. d*mn. urgh. (ok agk kasar di situ)tapi seriously aku kurang mengerti kenapa org ckp jkm ni masa utk relax. sakit kepala hari2 adalah.

ok minus the sleeping time when no briefings or fieldwork activities. n the movie time bila takde report or slides to settle. but to put it all together, there are 9 presentations and 7 reports to be done!. kalah secretary nk mengadap komputer tiap2 hari ok.

dealing with people u barely know lagi satu hal. eh. bukan barely know, baru nk kenal ok... nk menghafal nama dah satu kes. nk work together with them lagi satu kes. plus nk lead dorg lagi. urgh. pastu nk pegang duit intervention lagi. urgh. hari2 macam ni boleh kena migraine!!

okay.... SANGAT EMO!!!

okay2.... in the positive side, dptlah kenal ramai new friends... actually diorg ni sume baik2 tapi itulah, berkenalan dlm keadaan nk kne siapkan kerja y berlambak2.. haihh.. dush2!

DISCUSSIONS and MEETINGS satu hal lagi..........

3rd week is the worse week so far, every night dari isnin sampai ahad meetings!! kejap reproductive hazard, next SOCSO, then walkthrough survey, plus the specific survey and intervention meetings. urgh. not even one single day pass by without me thinking how i miss hospital kulim.. especially A&E.. huuu! T_T

okayyy... mungkin its not that bad either.. mungkin by the time all this crazy things pass by. all the reports n slides settle. i CAN enjoy it here. MUNGKIN! i might be changing my mind later on. i don't know lah..

anyway, i'm seriously missing hospital kulim and all the things there.. sob2 T-T
terasa berkarat je otak ni tak de guna any medical terms or menjenguk any medical books.. uhuhu (tak sangka im missing the books. uhuks.) yelah, its so true. carbuncle pon ak boleh terlupa ape bende tu.. ni lagi lah klo org tye balik mende2 kt O&G n beloved surgery.. huhu

3 more weeks to go... but ending jkm means entering internal med. haiyakk.. itu lagi satu kes.. 0_0 @_@


oh Allah,
ikhlaskan hatiku dalam menuntut ilmuMu,
tenangkan hatiku dengan segala ketentuanMu,
hidupkan hatiku dengan cintaMu,
biarkan aku hanyut dalam mimpi indah bersamaMu,
moga dapatku redha akan segala qada' dan qadarMu..
amin, ya Rabbal 'alamin...

alhamdulillah...

Wednesday, January 26, 2011

changes?? at my own pace!

bismillah....

nak berubah tu bukan senang... nak2 lagi perubahan tu kearah kebaikan... lagi la byk cabaran n rintangan menanti kt dpn... tapi kalau fikir from the bright side... takkan Allah nk bg perubahan tu senang je kan? mesti la ada susah payah, baru la kite tau nk appreciate.. kalau x, sng je nk berubah ke arah kebaikan, then sah2 senang je nk berubah balik ke perangai lama.. hurmmm..

”.... apakah manusia mengira bahwa mereka akan dibiarkan begitu saja mengatakan : “kami telah beriman sedangkan mereka tidak diuji ?“ Al- Ankabut 29: 2

actually aku nk tulis.... klo tgk cara aku blaja dlu n skg mesti org xpecaye! haha... seriously! aku LAGI la xpercaya!! dari org y plg mls pegang buku, skg ni TERPAKSA!! tidur pon klo bleh nk peluk (tipu la tu, buku tu taruk tepi je nanye) haha.. nak2 lg skg ni module neuroscience.. adoiiii, dr xinsaf2 skg terpaksa gk PAKSA diri.. klo x bye2 la Muhsina oiii...

tapiiiii... nk banding tahap kerajinan aku ngan org sekeliling, hurm cm langit ngan bumi kot!

BEZA, MEMANG BERBEZA!...

tapi xpela... cm salu aku pegang n semat dlm mind.. biarlah aku jadi kura2 y lembab janji aku tau mane pathway aku nk lalu, n pathway tu masih ke arah matlamat y betol... biar lambat asal selamat... kan? (tapi xbermakna ikut cara sndiri tu lembab right?? mne tau nanye lagi speed? haha pasan!)

ok2, dgn ini sy bangga mengatakan.....

I PREFER TO FOLLOW MY OWN PACE!!!!!

buat apa aku nk terkejar2 ikut step org lain tp habuk aku xdpt... tapi aku sedar la, kadang2 tu mmg la kena blaja dr cara org, pastu pandai2 la adapt n jadikan cara tu cara aku..

itu sebenarnya maksud 'my own pace' tu [aku sedar kemampuan aku dan aku tahu cara nk handle, improvise n betulkan mana y salah]... bukannya aku menonong xtentu arah kehulu kehilir ikut cara n rentak sendiri walaupon bila aku tau cara tu salah... hmmmm...

xpelah, y penting... istiqamah dlm setiap perubahan tu.... biar sikit, tapi tetap berterusan... sikit2 lama2 jadi bukit.. biar bermula dari nothing, meniarap, merangkak, bertatih, berjalan, pastu baru la boleh berlari.... right??! ^_^


Dari A’isyah r.a menyebut bahawa Nabi saw. ada bersabda:
“Sesungguhnya amal yang paling dicintai oleh Allah adalah yang dikerjakan terus menerus walaupun sidikit.” (Diriwayatkan oleh Muslim)

alhamdulillah....

Friday, December 10, 2010

a treasure box called A FRIEND ^_^

bismillah...

ok aku sepatutnya post psl walimah abg dlu.. but then, smpai skg xde idea lg nk tulis cmne.. hold on dlu la psl tu k.. anyway, b4 aku terlupa lg, its better i start typing now.. (huh? amende y tetiba terlupa ni? )

ok cmni, b4 masuk toilet td aku dah set 'ok pas kua toilet nk tulis blog psl blablabla...' then right after kua toilet, dok depan laptop.

PAP!

'eh? ape y aku nk tulis td? rase cm dah ade idea td..' boleh pulak terus lupa.. ayyoo..

alhamdulillah hanya short term memory loss..

ok2 actually nk comment psl lagu Demi Lovato, GIFT OF A FRIEND... all of sudden lagu ni come across my mind..

it says...

sometimes you think you'll be fine by yourself
cause a dream is a wish you make all alone
its easy to feel like you don't need help
but its harder to walk on your own

I say..

its true, sometime i think i can survive by just being alone
or should i say being 'so-call' independent..
but then, the fact is... not a single human being can survive by being alone..
easiest example, Rasulullah s.a.w. pon ada Abu Bakr, Khadijah by his side right?

then it says...

someone who knows when you're lost and you're scared
there through the highs and lows
someone to count on
someone who cares
besides you where ever you go

I say...

huh boleh naik gilo den kalau sedih sorg2, happy sorg2...
at least a friend who listen to you, care for you is more than enough compared to the thousands people around but doesn't even notice you're dying inside.

lastly,

you'll change inside, when you realize,
the world comes to life and everything's bright
from beginning to end
when you have a friend by your side.. ^_^

I say...

easy to understand right?.. once you have a friend by your side, you'll realize that everything will be fine.. insyaAllah.. ^_^


ok2 enough with the pep talk.. now here goes the full lyrics... =)

GIFT OF A FRIEND

Sometimes You think You'll Be Fine by Yourself
Cause a Dream is a Wish You Make all alone
Its Easy to Feel Like You Dont Need Help
But Its Harder To Walk On Your Own

You'll Change
Inside
When You
Realize

The World Comes To Life
and Everything's bright
From Beginning To End
When You Have a Friend
By Your Side
That Helps You To Find
The Beauty you are
When You'll Open Your Heart and
Believe in
The Gift of a Friend
The Gift of a Friend

Someone Who knows When You're Lost and You're Scared
There through The Highs and The Lows
Someone toCount On
Someone Who Cares
Besides You Where Ever You Go

You'll Change Inside
When You
Realize

The World Comes To Life
and Everythings bright
From Beginning To End
When You Have a Friend
By Your Side
That Helps You To Find
The Beauty you are
When You'll Open Your Heart and
Believe in
The Gift of a Friend

And When your Hope Crashes Down
Shattering To The Ground
You , You Feel All Alone
When You Don't Know Which Way To Go
And There's No signs Leading You home
You're Not Alone

The World Comes To Life
and Everything's bright
From Beginning To End
When You Have a Friend
By Your Side
That Helps You To Find
The Beauty you are
When You'll Open Your Heart and
Believe In
When You Believe In
When you Believe
The Gift of A Friend


alhamdulillah....

Wednesday, November 17, 2010

mampus kau

bismillah...

yarkkkk.. akhirnya, setelah bermlm2 aku xleyh tidur disebabkan kau.. mampus juga kau akhirnya.. berbekalkan ridsectku y tinggal sisa dan ridsect pinjaman dr nadia.. mampus juga kau akhirnya..

ade ke patut di satu malam y dingin, tgh sedap2 aku diulik mimpi indah kau merayap kt kepala aku.. ciss..

pastu bile cari satu bilik, kau menghilang di kegelapan malam.. ceit

dan akhirnya.... mlm ni kau tumpas ditgn aku.... hahahaha(gelak evil)

dijadikan cerita, aku ragu2 gk nk membunuh kaum kerabat kau y sebelum ni dah aku bunuh.. yela haram wut bunuh binatang suka2... even nyamuk pon aku kasi chance k.. tapi bila dirujuk kembali engkau adalah vector pembawa penyakit, aku xragu2 lagi utk menjadi serial killer...

yela kau dan kaum kerabat kau mmg dah melampau.. sgt melampau...bukan takat dlm bilik air kau nk kacau, ni aku tidur pon kau nk kacau.. huh mmg sudah lebih...

yeahhh.. aku bangga(!!!!) bergelar serial killer kepada kau, wahai enche LIPAS........... nntikanlah.. kalau ada lagi kaum kerabat kau berani mengganggu ketenteraman aku, siaplah. tgk la apa aku buat nnt.. satu tong besar ridsect aku beli!!!! huh.. igt aku takut?? aku takut Allah k...



*pengakuan: lipas dan saya cannot be in the same line... (but i already did.. wut de? -_-")

oh ye, salam Eidul Adha kepada semua.. 1st time being far from home during hari raya.. but well, i survive it.. (with quite few tears.. haha)


alhamdulillah...

Monday, October 18, 2010

urm what's up doc?

bismillah...

erm itu hari sy br lps pergi tgk MZ kt Shah Alam.. best! xde word nk gmbrkn.. tapi itu hal dah lps.. skg ni for the future. or lebih tepat lg, utk y around the corner ni.. erm sy cuak. seriously sy cuak. smptkah? hr sabtu br blk dr kl, xsentuh buku lgsg. hr ahad english class, xsentuh buku jugak. skg sudah isnin mlm selasa, td MUET, mmg sentuh MUET semata, lps habis MUET, sakit itu dtg lg,sy kerja itu tidur cuma. buku dan nota xdisentuh juga.

erm. sy cuak. betul2 cuak. esok sudah selasa, lps itu rabu, kemudian khamis, dan esoknya jumaat, tolak sabtu kelas english lg, campur ahad satu hr lg, kemudian isnin itu ianya bermula. erm sempatkah? nota2 y ketinggiannya lebih kurang 6 inci bila di stack together itu byk x disentuh.

erm. bagaimanakah? tp dlm kecuakkan ini sy masih sempat update blog. bagaimanakah? rasa nk lempang diri sendiri pon ada. *dush2* ok, sy kena terima hakikat. sebelum mencuba jgn mengalah. oh silap, sepatutnya bila dah cuba pon xboleh sesekali mengalah. haih.

ok, statement utk hari ini 'MANUSIA MEMANG TIDAK TAHU BERSYUKUR'. sy rungkai bersama2 rakan2 di tmpt MUET exam td. mengapa? pandai2 lah fikir sendiri. kita pon dah besar, akal Allah dah bagi. haih, sy mmg dah makin merepek tmbh2 bila makan kerepek. isk3.

ok, cukup3. kemerepekan dah melampau2. hakikatnya, END OF SEMESTER EXAMINATIONS tetap akan sy tempuhi minggu hadapan, itu pun andai masih diberi kesempatan waktu utk hidup dimuka bumi Allah ini. assalamualaikum.


alhamdulillah...


p/s: erm, sy cuak.. terima kasih..

Saturday, October 9, 2010

EXAM!!!!!

bismillah....

jadual End Semester Examination Year 2 Semester 3 dah keluar!!!! fuhhh.. sekali tgk je meremang bulu roma... waa sem 3 dah nk habis dah!! scary3!! cuak GILA!!!! (maaf ye skg ni blogger ini emo skit.. T-T)

mengikut jadual y tlh diberikan:


25 okt, hari Isnin start with Blood n Lymph module followed by Cardiovascular module 26 hb, Respiratory module 27 hb and Urinary module 28 hb (Khamis).... ok y semua ni aku pasrah redha, tekad tabah untuk menghadapi....

then followed by Medicine n Society module hr Jumaat... okay takat ni ok lagi...

then followed by Community Service module hr SABTU 30 okt... fuhh da makin anxious...

then the following week, 2 hb okt hr Selasa, exam OSCE/OSPE (practical/clinical exam).. ok fine this one cannot run, have to endure.

pastu selang seminggu lepas tu, 9 okt hr Selasa, exam ZT hubungan insan.. fuhh sabar3.... makin anxious...

3 hari lps tu, 12 okt hr Jumaat, exam Academic Communication 1 a.k.a English laaa.. huhu pasrah2...

THEN, hari sabtu 13 okt tu, EXAM MUET!! semua y tiga tu lah, Reading, Writing, Listening.... (exclude Speaking bakal dihadapi 18 okt ni)

total up semua exams adalah 10!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! huahuahua...

DAN..............................

yang paling 'SERONOK' sekali........ 15hb Okt tu a.k.a selepas 2 hari habis semua exam......... new semester a.k.a 4rd semester bermula............. waduh2!!!! syok bangat!!!!!!!! mana ntah hilang cuti semester saya?????????? ada sesiapa nmpk?? kalau jumpa tlg pulangkan boleh?????? T-T

'dimana dia cuti semester saya,
cuti semester saya,
saya nak cuti semester saya!!!,
can mali can oi oi,
can mali can oi oi,
can mali can,
ketipung payung'

p/s: sila menyanyi ikut nada lagu 'anak kambing saya' ye...

sob3..... saya TIADA cuti semester a.k.a semester break.... huhu pasrah la, siapa suruh masuk course ni.. lalalalala... T-T


alhamdulillah...


Friday, October 1, 2010

aegophony

bismillah...

saya mmg TIDAK suka menunggu. dan saya TIDAK suka orang yang TIDAK menepati masa. paling tidak,individu y mempunyai alasan y SANGAT, TERAMAT KUKUH masih boleh diterima. maka dgn itu, saya sentiasa akan cuba untuk menepati masa agar orang lain tidak merasai apa y saya rasa bila diperlakukan sebegitu rupa. tetapi, aduh. pintu kesabaran sering diketuk2, dihempas2, dan ditonyok2 dgn nafsu amarah. aduh. astaghfirullah. Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. tarik nafassss.. hembusss.. fuh. sabar3!!!

alhamdulillah...


p/s: aegophony itu?? kambing mengembek.. haha (tiada kaitan langsung -_-")

ALLAH know!

"dan Dialah y menidurkan kamu pada mlm hari dan Dia mengetahui apa y kamu kerjakan pada siang hari. kemudian Dia membangunkan kamu pada siang hari utk disempurnakan umurmu y telah ditetapkan. kemudian kepadaNya tempat kamu kembali, lalu Dia memberitahukan kepadamu apa y tlh kamu kerjakan." Al-An'am 6: 60

motivating one-self!~

"la yukallifullahu nafsan illa wus'aha"
Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya" al-Baqarah 2: 286

~~kadang kala Allah sembunyikan matahari, Dia datangkan petir dan kilat.. kita tertanya-tanya, kemana hilangnya mentari?? rupa-rupanya Allah gantikannya dengan sang pelangi yang indah... ^_^