Wednesday, January 19, 2011

dah smpai ajal


bismillah...

nanye dr hari tu lg ak nk tulis psl mende ni.. tp xberkesempatan (bajet bz la tuh)... so skg lah masenye....

tarikh keramat 1.1.11... takdir Allah ajal dia smpai pd hr ni... aku sbg insan biasa xdpt nk menolak Qada' dan Qadar Allah. rentetan saat2 kematian dia begini.....

2,3 bulan sblm tu.. dia dh tunjuk tanda2 dia dah nazak, tapi ak percaya ajal dia belum smpai.. so aku just hantar dia g jmpe pakar, pakar tu ckp xlama dah ni, tp for now boleh diselamatkan lagi...

aku pon sejak dr hari tu sentiasa berjaga2.. jarang aku biarkan dia keseorangan lama2.. paling lama pon aku tinggalkan dia sorg2 dlm 2,3 hr.. pastu mesti aku dgn dia blk...

nk dijadikan cerita, tanggal 1.1.11... aku dah janji ngan few kwn nk g island jalan2.. aku dah ckp ngan dorg awal2 dah, kalau boleh aku xnk bawak dia.. kesian dia, dia dah xlarat, tp membe aku dua org tu berjaya yakinkan aku utk bwk dia jugak... so b4 kitorg grk tu aku da pesan kt dia awal2.. jgn buat perangai, nnt susahkan org, aku dah bg dia minum, aku dah perati btol2 dah dia, kot2 nnt dia buat hal ak jgk y susah...

kitorg g naik feri, dr jeti sblah sana dkt skit nk g padang kota.. klo naik bridge jauh skit.. so ok fine, dia pon elok je, baik pulak mood dia hr tu.. dah tunggu punya tunggu giliran nk nek feri, smpai la turn kitorg...

cuak jgk aku, kot2 dia xthn nek feri ke... but so far time tu ok je, kitorg dpt tmpt dpn skali dlm line tu, so kire klo nk kua nnt kitorg first la y kua...

ak n membe seronok la amek angin laut kt tepi2 feri tu, smpai tgkp2 gmbr.. so far dia xbuat perangai, so aku pon sronok leh enjoying the moment....

climax cerita..... bila feri dah smpai ke jeti slbh island, kitorg pon get ready la utk klua.. tup2.. takdir Allah, time tu rupa2nya penghujung hayat dia, aku pon xtersgka y ajal dia smpai takat ni je... puas aku berusaha nk slmtkan, tp xberjaya gk.. abg2 feri tu semua dah mula pndang2 bila dia tinggal nyawa2 ikan.. aku sedeyh nk lpskan dia pergi.. lagi2 atas feri tu.. aku tertanya2 gk, dlm byk2 tmpt nape la dia pilih utk pergi kt atas feri nih.. sob3...

then, mslh mula timbul bila org lain nk klua, igt x kitorg kn kt dpn skali dlm line tu, so bila dia dah pergi saat tu, kan dah timbulkan masalah kt org lain... haish aku dah ckp awal2 jgn susahkan org, ni da pergi pon susahkan org jgk.. haish..

dpendekkan cerita, abg2 feri tu jgk la y tlg bwk dia keluar dr feri tu, walaupon awl2 dorg mcm nk tertawakan je bila dia dah nk pergi tu. huh! org tgh susah dorg gelakkan lak..

kami pon tersadai la kt jeti xtahu nk buat apa lps tu, mne ada org kami knl kt island nk tlg slmtkan dia.. uhu sdeyh tau.. aku blank je, nk nanges pon ada bila dia dah xde.. good thing kwn aku ad cntact someone y pakar la jgk, so tunggu dlm 30 min, org tu dtg, dia tanya, nk slmtkan lg ke?? aku y tgh sedeyh time tu trus ckp ngan org tu....

"tak nak lah pakcik, tukar je terus BATERI nih!!.. mmg dah lama dah dia nyawa2 ikan.. mmg tunggu masa je"

hehehe.. pastu greenie aku pon dpt la bateri baru..

few days later, bukan takat bateri baru, cik greenie ni siap dapat radio baru skali ngan speaker baru.. hohoho (tp y psti duit aku pon mengalir mcm air, pastu hari2 mkn pasir....)


antara pics y smpat di snap...

yerp ini my greenie..

kami~

ha ni la name feri y xkan dilupakan smpai bila2..

PULAU TALANG-TALANG

bajet je cik kak dua org ni, bukan dorg pon y tolak.. haha

abg AAM y byk menolong.. sian dia.. cuti tahun br pon kne tlg kitorg.. hoho
TQ bang!

that's all....

alhamdulillah...




_sy syg greenie sy_

No comments:

ALLAH know!

"dan Dialah y menidurkan kamu pada mlm hari dan Dia mengetahui apa y kamu kerjakan pada siang hari. kemudian Dia membangunkan kamu pada siang hari utk disempurnakan umurmu y telah ditetapkan. kemudian kepadaNya tempat kamu kembali, lalu Dia memberitahukan kepadamu apa y tlh kamu kerjakan." Al-An'am 6: 60

motivating one-self!~

"la yukallifullahu nafsan illa wus'aha"
Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya" al-Baqarah 2: 286

~~kadang kala Allah sembunyikan matahari, Dia datangkan petir dan kilat.. kita tertanya-tanya, kemana hilangnya mentari?? rupa-rupanya Allah gantikannya dengan sang pelangi yang indah... ^_^