Friday, June 29, 2012

perasaan itu....

bismillah.....

perasaan itu. perasaan itu, yang apabila ia datang, seluruh darah bagai mengalir ke muka. peluh bertitisan merembes ke seluruh organ kulit. jantung berdegup kencang. nafas turun naik.

ya, perasaan itu. perasaan y hanya Allah y benar2 tahu akan ia.

perasaan itu...... adalah perasaan amarahmu.

andai ia kau suburkan lagi dengan prasangka buruk, dengki, dendam. maka ia akan menjadi sesuatu y membakarmu. merosakkan pemikiranmu dan hanya akan membawamu ke jalan y lebih hina. hina di mata Allah dan hina di mata manusia.

tapi, andai amarahmu kau baluti ia dgn kesabaran, kau jiruskan dgn ketenangan, kau palitkan dgn keredhaan kepadaNya. maka lihatlah hasilnya. kau sndiri akan terpesona...

kau sendiri harus sedar, yang segalanya datang dari Dia, ditentukan oleh Dia dan akan kembali kepadaNya. arakian, andai apa yang kau hilang itu adalah yang kau cari di dunia ini. maka hidupmu ini umpama tiada apa-apa. kerana? apa yang kau hilang tatkala ini TIDAK AKAN SESEKALI PERNAH kau bawa ke akhirat nnt. sebaliknya apa y kau akan bawa hanyalah amalmu.

amalmu. amalmu. amalmu.

apakah dia amalmu???

apa y kau hilang itu bukan amalmu, tapi amalmu adalah apa y kau lakukan tatkala ia hilang darimu, amalmu adalah perasaanmu bila ia hilang darimu, amalmu adalah.... apa yang kau beranggapan pada Allah tatkala segala ini berlaku.

DAN....

maka bersaksilah sekalian yang membaca post ini. bahawasanya, pemulis ini yang dari asalnya penuh dgn perasaan itu, akhirnya mampu bertenang dan tersenyum malah menarik nafas kelegaan tatkala dia percaya bahawa segala y terjadi, PASTI ada kebaikan disebaliknya... insyaAllah.. ;)

alhamdulillah, thummal hamdulillah..

No comments:

ALLAH know!

"dan Dialah y menidurkan kamu pada mlm hari dan Dia mengetahui apa y kamu kerjakan pada siang hari. kemudian Dia membangunkan kamu pada siang hari utk disempurnakan umurmu y telah ditetapkan. kemudian kepadaNya tempat kamu kembali, lalu Dia memberitahukan kepadamu apa y tlh kamu kerjakan." Al-An'am 6: 60

motivating one-self!~

"la yukallifullahu nafsan illa wus'aha"
Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya" al-Baqarah 2: 286

~~kadang kala Allah sembunyikan matahari, Dia datangkan petir dan kilat.. kita tertanya-tanya, kemana hilangnya mentari?? rupa-rupanya Allah gantikannya dengan sang pelangi yang indah... ^_^