Saturday, February 2, 2013

kisahku di A&E dept.

bismillah...

jarang benar aku berbicara mengenai kisahku y satu ini.. iaitu menghabiskan masaku di jabatan kecemasan hospital Kulim..
mengapa? kerana bagiku ia begitu personal dan dekat dihati.. sukar dikongsi.. segala pengalaman, tunjuk ajar abg2 MA, kakak2 staff nurse dan para doktor begitu meninggalkan kesan dlm lakaran kehidupanku..
namun memandangkan aku bakal meninggalkan kulim (utk sementara insyaAllah. doa2nya HO boleh di sini. ^_^) i better start writing or else i might forget some of the experiences i gain here. :)

ya, setiap satu kisah itu ada permulaannya dan permulaan kisahku di A&E bermula dgn aku dan rakan2ku hanya melintasi kawasan A&E dan kami dipanggil oleh salah seorg MA.. dia mengajak (or shall i say menyuruh) kami utk suture wound (jahit luka).. seriously, i never intended to learn suturing that time.. puas kami kata kami xpenah n tak tahu mcm mna nk suture but he said, ''jgn risau ni ada pakar boleh ajar'' which of course he is referring to another MA there.. my other two friends refuse but me, dgn perasaan ingin tahu dan ingin belajar, i take the challenge.. oh man seriously aku menggigil and just imagine, tmpt nk jahit wound tu kt dagu.. aih, buruk gk jadi uncle tu punya chin nnt. -_-

but alhamdulillah, i manage to suture the wound with guidance dr abg MA td. =D

since then, i started to fell in love with suturing, n indeed i started to enjoy coming to A&E and do any available tasks that i can do, starting from taking blood, ECG, wound dressing, suturing, tap-it sponging, giving meds either injections, tablets or even supp.. just name it, i'll rush to do it. either i know or not i'm willing to learn, if i don't know how, i'll just make muka tebal n ask anyone there, name it the doctors, MAs or nurses.. kena marah tu pernah but learning process never stops there.... boleh kata dh jadi mcm budak suruhan jugak.. but budak suruhan y rela hati disuruh atas dasar ingin belajar. ^_^

BANYAK pengalaman2 yang aku tak dapat lupakan, antaranya adalah...

y pertama, kena buat CPR dalam keadaan saya tak bersedia dan tak terfikir pun utk menyertai proses itu.. niat dihati hanya ingin melihat (pertama kali) bagaimana process resusitasi dilakukan.. suasana memang kelam kabut dan semua orang sibuk dgn tugas masing2.. ditakdirkan, doktor mengarahkan utk turut serta. and i was like O_O' sambil menggeleng2 kepala dgn bersungguh2.. serius, proses itu proses sebenar2 sedang berlaku, bukan simulasi atau praktis pada patung.. dan menyuruh aku turut serta? @_@
doktor bersungguh menyuruh aku memakai glove dan bersedia utk cardiac compression bergilir dgn MA2 which semua adalah lelaki dan aku? si kenot ni nk join in? ergh. -_-
Allah, sampai giliran aku utk cardiac compression dan mereka memberi sokongan dan dorongan mcm mna nk buat dgn betul...
Allah, Allah.. saat aku sedang lakukan cardiac compression, tup2 dapat cardiac reading.. erk. dalam banyak2 lelaki2 y kuat2 ni, time aku pulak dpt reading? im puzzled. @_@
takdir Allah, pesakit tersebut meninggal 30 minit kemudian tetapi pengalaman ini sangat memberi kesan padaku.. pertama kali pesakit meninggal dihadapanku. innalillahi wa inna ilaihi rajiun.

y kedua, pengalaman menaiki ambulans utk mengambil pesakit.. 2 kali aku berpeluang dan kedua2nya aku buntu......... @_@
situasi pertama, mengambil pesakit di kawasan kemalangan.. apa y aku lakukan? tolong pegang kasut patient. -_-'' yelah, apa sangat y budak hingusan ini boleh tolong dlm keadaan masih tak tahu apa2 pasal pre-hospital emergency care ni.
situasi kedua, mengambil pesakit di rumahnya.. aku hanya tlg pegang mesin ECG and SpO2 n berjalan di belakang staf2... ditakdirkan, anak kepada pesakit bertanya tentang keadaan maknya kepada aku.. yelah, siapa suruh pakai whitecoat g rumah patient.. memang orang expect doktor lah kan? -_-' aku hanya menjawab y basic2 smbil buat muka minta tolong kt staf dihadapan.. alhamdulillah pertolongan diberi.
kedua2 scene ini membuktikan aku memang tak da sumbangan pon dlm pre-hospital care ni.. tapi sememangnya niat aku ikut adalah untuk mendapat exposure. dan misi tercapai. fullstop.

y ketiga, seorang kanak2, mungkin around 5 tahun. accident dilanggar kereta dan terjatuh di jalan raya. luaran hanya nampak luka2 abrasion tetapi keadaan adik ni mcm suspicious.. sekejap dia sedar, sekejap mcm orang mengantuk.. bila dia sedar dia akan cranky dan irritable, bila dia mengantuk tu dia akan senyap lepas tu mcm tertidur. this cycle continue along the time aku cuci luka abrasion di tangan dan kakinya kt treatment room.. pada masa itu jugak, ada terperasaan di kepalanya ada benjol, tak besar sangat but noticeable.. seorang doktor HO masih reviewing this patient and did not notice this suspicious condition of this child.. later, an MO who previously was passing by the room asked where's the patient (which at that time are send to do Xray) and he said the patient needed to be reviewed in red zone... dipendekkan cerita.. after a long time was taken to stabilize the patient, the child was send to seberang jaya hospital for a CT scan of the brain.. later it was found out that the child have bleeding inside the skull and emergency craniotomy was done to remove the blood.. O_O seriously. i never thought it could be that serious.

other than that, antara y paling bermakna sepanjang meluangkan masa di kecemasan adalah staf-stafnya.. seriously, mereka sangat baik.. especially abg2 MA dan kakak2 nurse y suka layan budak semak br nk belajar ni.. tak ramai y suka layan budak hingusan ni tapi y sedikit inilah y memberi aku experiences y tak dpt dilupa. ^_^ bukan Dr2 tak banyak ajar tp Dr selalu bz with patients but once they teach, wah toche sifu...... ^_^ byk input dpt... generally boleh di klasifikasikan, Dr byk ajar teori, n the staffs byk ajar praktikal.. n both are important for me... thank you guys. sobsob :')

among all. the thing i LOVE the most is SUTURING.. and in emergency there are plenty of opportunity to learn if only we are patient enough to wait for the cases. ;)  *aih, if only i can specialize in suturing field and being called suturist (master of suture) hahaha. =D

i think these are some of the experiences that i can recall now after 1 year (since most of the events occur when i'm in 3rd year).. but what can i say from these experiences are, if u are eager to learn, insyaAllah God will give you the opportunity to learn..

*some of the staffs even call me 'jonah' since every time i come to A&E surely will got either some serious case or the dept will be hectic with all the green and yellow zone cases. i have to say 'Alhamdulillah Allah beri peluang untuk aku belajar.' :)

anyway, untuk pengetahuan adik2, junior2 atau mungkin rakan2 sebatch, atau senior2 y membaca entry ini, saya BUKAN ponteng bedside teaching/ward round/lecture utk dtg A&E tapi saya datang slps waktu kls. either petang lepas kls, malam, or tgh hari in between class atau bila takda teaching. tak dinafikan, saya eager utk datang A&E lebih dari dtg ward. sbb ward boring. haha ok skeptical. :P

tp ini semua dulu, bila ada extra skit free time.. skg dah makin pack... T-T

walau bagaimanapun, saya amat menggalakkan insan2 (pelajar perubatan) y masih ada masa terluang, bila boring2 kt rumah/hostel, mls nk baca buku (mcm saya), instead of luangkan masa utk aktiviti tak mendatangkan manfaat pada diri, org lain dan masa hadapan, rajin2 lah datang kecemasan. insyaAllah bila niat baik utk belajar, Allah bagi peluang. kalau tak, kena sabar utk tunggu peluang tu. seriously, kt A&E jgk saya baca buku (walau tak banyak), handbook la selalunya. (sbb bila xda patient, tak da procedure nk buat, takda sapa nk layan sembang, u tend to read since u r boring doing nothing. hehe)

tidak habis di sini post ini. pasti ramai tertanya MENGAPA saya semangat habis nk 'buang' masa di A&E??

kerana saya percaya seorang doktor haruslah menjadi seorang y holistic (menyeluruh), bukan sekadar mengambil history, buat physical examination, hantar investigations dan buat kerja2 clerk (review, summary, etc) tetapi seorang doktor juga harus tahu, mcm mna nk bagi meds, injections, suture wound, kerja2 'remeh' y selalu di pas kepada nurse/MA. kerana apa? bukan cnfirm pon lepas grad nnt akan dihantar ke mana. mna la tahu MO nnt kena hantar kt hulu ke?where everything depend on the doctor? ha. kan serabut hidup.

*ok ini entry y SANGAT panjang. but trully base on my experience. hee.

Alhamdulillah 'ala kulli hal. jzkk. ^_^

No comments:

ALLAH know!

"dan Dialah y menidurkan kamu pada mlm hari dan Dia mengetahui apa y kamu kerjakan pada siang hari. kemudian Dia membangunkan kamu pada siang hari utk disempurnakan umurmu y telah ditetapkan. kemudian kepadaNya tempat kamu kembali, lalu Dia memberitahukan kepadamu apa y tlh kamu kerjakan." Al-An'am 6: 60

motivating one-self!~

"la yukallifullahu nafsan illa wus'aha"
Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya" al-Baqarah 2: 286

~~kadang kala Allah sembunyikan matahari, Dia datangkan petir dan kilat.. kita tertanya-tanya, kemana hilangnya mentari?? rupa-rupanya Allah gantikannya dengan sang pelangi yang indah... ^_^