Wednesday, January 25, 2012

hidayah milik Allah



bismillah...

before proceed to main thing... nk habaq skit nih...

*kisah ini kisah benar.. bukan rekaan.. its copied n pasted but yang terlibat semua adalah my friends... tujuan reshare kt blog ni xde niat langsung utk aibkan orang tapi utk jadi pengajaran utk kita semua yang sebenarnya hidayah itu MEMANG milik Allah.. Dia boleh campakkan kt siapa2 y Dia mahu dan pada bila2 masa.. ALLAHUAKHBAR..


~THE CHANGE~...

Beberapa bulan yang lepas, ak telah menghadiri sebuah event di sekolah lama.. event utk junior2 ku.. hehe.. mendaftarkan diri sebagai fesi.. ak pergi ke sana bersama dgn seorang kawanku y berpangkat MPP.. hebat tak?? Hehe.. begitu seronok lah di sana.. berkongsi pengalaman sebagai seorang mahasiswa.. teringat masa zaman sekolah dulu.. budak2.. hehe..

banyak betul budak2 tu mengadu pasal senior dorang dulu.. “adat la tu dek.. mmg da mcm tradisi kat sini hubungan senior dgn junior begitu..” itu je la y mampu ku katakan.. aku faham perasaan mereka.. aku telah menghadapinya.. letih seharian melayan kerenah adik2, majlis pun bersurai..

aku dan rakan MPP ku ingin bergerak pulang... seorang sahabat batch ku, F meng'offer'kan diri utk menghantar kami ke KL sentral.. sejuk mata memandangnya.. kalau dulu terkenal dgn lenggok tarinya, olah raganya tapi sekarang berbeza... sopan ayu dengan tudung labuhnya.. “apa y menyebabkan dia berubah??” lama soalan tu bersarang dlm hatiku.. sejak aku terlihat gambarnya di Fb tak lama dulu..

masa tengah dalam bas rapid KL dalam perjalanan ke kampus, mula lah perbualan menarik antara aku dan kawan MPP ku sekali gus menjawab persoalan y di atas........

MPP: malam semalam ade la sesi muhasabah diri tau, F yang handle. (F: kawan batchku y diceritakn diatas) die buat sharing mcmne die boleh berubah..
Aku: ye?? Ala rugi betul x de smlm... cerite la... tringin sgt nak tahu nih..
MPP: die kan dulu kat skolah kite mmg join dance group kn... so die ckp die continue dance mase kat uni jgk.. hebat woo.. sampai jadi wakil Negara.. hujung tahun lepas die pegi ke Korea.. wakil Malaysia la..
Aku: serius??! Hebat betul...!
MPP: emm... hebat la..! kat Korea tu la die start ade kesedaran tok brubah..
Aku: how come??
MPP: kat korea, dancer x bole pakai tudung.. so, jurulatih F soh la die cabut tudung.. dah polisinye gitu.. F ni teragak-agak jugak pd mulanye, tapi bukak jugak la at last... kat korea jugak, dancer bole di tarik oleh mane2 penonton utk menari bersama-sama mereka.. so dancer kene layan.. so, Begitu la kehidupan F utk seminggu di korea.. start dari tu die dah rase x sedap hati.. mane x nye, berbeza sungguh dgn culture kite katenye.. sampai la last night dorang kat sane.. ade la buat gala night, ala mcm dinner la.. die x nak pegi.. ni perbualan die ngan kengkawan die..

“aku x nak g malam nih.. korang pegi je la..”
“knape x nak pegi.. mlm last kite kot..”
“x nak la.. seteruk-teruk aku pon, aku x penah masuk pub tau..!”
“ala.. F, jom la pegi..”
“aku x de baju...”
“nah, kitorang bagi kau pinjam baju... kau pilih je..” (dorang susun baju bederet atas katil)
“agak2 la wei... kalo nak suruh aku pegi pon bagi la baju y sopan sikit..”

Aku: Ya Allah.. 'bagusnye' kawan2 die.. supportive betol.. dah tu?? Die g tak??
MPP: pegi la.. kawan2 die sungguh2 ajak nih..
Aku: Ya Allah.. then pe jadi??
MPP: kat pub die pilih tempat belakang skali, tapi kengkawan die tarik bawak g depan.. so, bmula la majlis... mula2 majlis formal la... habis je majlis formal tu, pub pon bmula, semua naik atas stage tok menari2 mcm kat disco tuh.. kawan2 F ni bawak F naik atas stage dn keliling die.. ajak die menari.. F akui y iman die lemah, die kalah, so die ikut kawan2 die menari... F cerita la jgk, kat atas meja makan malam tu mmg di sediakan wine (arak).. die memang x sentuh.. minum kat gelas kosong pon tidak... F risau.. tapi kawan2 die mmg hanyut la...
Aku: astaghfirullah hal ‘azim...
MPP: balik je dari majlis tu, F terus call kawan die kat Terengganu... kawan die tu baik la... x marah pun.. kawan die just ckp btaubat la sebelum balik ke Malaysia, risau2 x sempat sampai ke Malaysia ni utk bertaubat.. so, die pun lakukanlah apa y patut utk bertaubat.. sampai je kat Malaysia, F nekad, die nak berubah!! Die quit dance, dn die tukar penampilan die.. then, jadilah mcm mane die skang..
Aku: Alhamdulillah.. x sangka die dpt dugaan mcm tu skali utk die berubah dn x sangka die bole berubah...
MPP: heemm.. last tu die ckp pd adik2, “menari tu mmg haram dalam Islam... so, pandai2 la ye, sape y masuk tarian tu.. fikir lah sendiri..”.. sekolah kite kan mmg active dance group... itu je la y bole die pesan.. F ade jgk ckp y die x bole drastik berubah, yang pasti die cuba utk jadi y lebih baik dari y sebelumnye...
Aku: betul... kite pun x bole la judge die terus berubah dari atas sampai bawah, dalam dn luar... perubahan ni takes time... slow2.. tapi kene istiqomah la..
MPP: hemm.. Betul..

Begitu lah perbualan kami berdua... bagi aku, cerita tu satu kisah y menarik dan hebat.. dah lama aku x dengar crita2 mcm nih lepas tinggal kan matrik.. aku share kan kisah shbt ku ini buat shbt2 ku y lain.. jgn takut utk berubah.. org akan lebih hormat dan pandang tinggi pd kita, percayalah.. lagi satu, sahabat atau kawan disekeliling kite mmg sgt mempengaruhi kite.. so, cari la kawan y support kite utk buat kebaikan bukan support kite utk buat kejahatan.. begitu juga dgn kite, jadilah kawan y support kawan kite utk lakukan kebaikan dn bukan kejahatan... wallahu’alam.


*subhanallah.. hidayah memang milik Allah.. :')

alhamdulillah..

No comments:

ALLAH know!

"dan Dialah y menidurkan kamu pada mlm hari dan Dia mengetahui apa y kamu kerjakan pada siang hari. kemudian Dia membangunkan kamu pada siang hari utk disempurnakan umurmu y telah ditetapkan. kemudian kepadaNya tempat kamu kembali, lalu Dia memberitahukan kepadamu apa y tlh kamu kerjakan." Al-An'am 6: 60

motivating one-self!~

"la yukallifullahu nafsan illa wus'aha"
Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya" al-Baqarah 2: 286

~~kadang kala Allah sembunyikan matahari, Dia datangkan petir dan kilat.. kita tertanya-tanya, kemana hilangnya mentari?? rupa-rupanya Allah gantikannya dengan sang pelangi yang indah... ^_^